Variatietip

 

Er bestaan verschillende soorten linzen: bruine, gele, groene, rode en zwarte. Om de kooktijden te verkorten, dienen linzen vooraf geweekt te worden.

Rode linzen zijn gepelde linzen die een kortere kooktijd hebben dan ongepelde linzen. Je kan ook linzen in blik gebruiken om de bereidingstijd te verkorten.

Bereidingswijze

 

1. Laat de linzen 1uur vooraf weken in 600 ml water.

2. Snipper de ui fijn. Snij de courgette in dunne plakjes.

3. Schil de appel en snij in kleine blokjes. Verhit de olie in een pan en fruit de ui met de courgettes.

4. Voeg de uitgelekte linzen, de Quorn, de tomaten, het kerriepoeder en appelstukjes toe. Voeg het groentebouillonblokje en de tomatenpuree toe en roer om het blokje op te lossen. Breng op smaak met peper. Laat gaar worden op een zacht vuurtje gedurende +/- 45 minuten.

Goed om te weten

 

Wist je dat peulvruchten (met uitzondering van soja) arm zijn aan vetten, en rijk aan plantaardige eiwitten, voedingsvezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten?

Door hun goede nutritionele samenstelling, geven ze een groter verzadigingsgevoel en eet je minder. In een vegetarische voeding is het belangrijk dat een maaltijd met peulvruchten steeds wordt aangevuld met graanproducten. Plantaardige eiwitten bevatten namelijk niet alle essentiële aminozuren.

Om een evenwaardige kwaliteit aan eiwitten t.o.v. dierlijke eiwitten te bekomen moet men de plantaardige eiwitbronnen goed combineren.