GOED WERK MET GOEDE MIDDELEN...

Bepaalde gebruiksvoorwerpen zullen u helpen smaakvolle en lichte maaltijden te bereiden.

U zal misschien wat moeten investeren, maar vergeet niet dat het niet uw doel is 10 kilo’s kwijt te geraken in 2 weken, maar wel te leren anders koken en eten. In eerste instantie zal u geleidelijk aan uw overgewicht verliezen; nadien zal u dit nieuw evenwicht behouden dankzij nieuwe leef- en eetgewoontes.

Grote schoonmaak

Dit is het uitgelezen moment om grote schoonmaak te houden in uw diepvriezer, koelkast en kasten om zo de verleiding de kop in te drukken. Is het niet verleidelijker een stukje chocolade te eten als u het in de kast zien liggen? De auto nemen om u naar de dichtstbijzijnde winkel te begeven zal u misschien wat in tomen. Vervang dus zoveel mogelijk de koekjes, snoep, chocoladerepen, slagroom, vette kazen, frisdranken, roomijs, chips, … door voedingsmiddelen, die een gunstig, effect hebben op uw gewicht, zoals fruit, yoghurt, gedroogd fruit, groenten, volkoren rijst en deegwaren.

Doe uzelf goed keukenmateriaal cadeau!

Een goed vakman beschikt over goed gereedschap, hetzelfde geldt voor de keuken. Wat is er nodig?

-Een pan met anti aanbaklaag om tijdens de bereiding niet te veel vet te moeten toevoegen.

-Een stoomtoestel of stoommand of hogedrukpan: helpt om de smaak en de vitamines van groenten te behouden.

-Een microgolfoven, handig om iets op te warmen en om vis of groenten te bereiden zonder toevoeging van vetstof.

-Een oven om vlees en gevogelte te bereiden. Kies er één met een grillfunctie om uw voedingsmiddelen krokant en mooi gekleurd op te dienen.

-Een fruitpers om lekkere vruchtensappen te bereiden.

-Een mixer voor uw soepen en desserts.

-Een weegschaal om voedingsmiddelen correct te kunnen afwegen (vooral nodig in de beginfase).

Als het kan schaft u zich ook een centrifuge aan om heerlijke verse groentesappen te bereiden, die u op elk moment van de dag kan drinken.

 

Is het nuttig een voorraad te voorzien?

Enkele basisvoedingsmiddelen in huis hebben bezorgt u heel wat tijds- en geldwinst:

-Ontvette bouillonblokjes om uw groenten, soepen, etc. op smaak te brengen.

-Oliën (olijf, maïs, koolzaad, …): kies een goede olijfolie ‘extra vierge van de eerste, koude persing’ die smaakvoller en nutritioneel interessanter is. Ze zal iets duurder zijn, maar de bedoeling is niet ze op één week op te gebruiken.

-Light room (er bestaan er met minder dan 8% vetgehalte), om uw gerecht af en toe een zachte sensatie mee te geven.

-Gedroogde kruiden (of verse in uw tuin) en specerijen die uw bereidingen smaak zullen geven. Gedroogde kruiden voegt u best in het begin toe om hun smaak optimaal te laten uitkomen, verse voegt u net voor het opdienen toe.

-Knoflook, ui en sjalot: gekookt of rauw geven ze uw gerechten meer smaak.

-Goed te bewaren zetmeelwaren zoals volle rijst, deegwaren, aardappelen.