GEZONDE BEREIDINGSWIJZEN

Bepaalde bereidingswijzen maken een lichte en smakelijke keuken makkelijker.

Koken

Het koken van aardappelen en groenten is een magere manier van bereiden. Het is van belang een minimum aan water te gebruiken voor een minimaal verlies aan vitaminen en mineralen en de ingrediënten niet langer te laten koken dan hun bereidingstijd.

Tip: aromatiseer je kookvocht eens door een vetarm bouillonblokje of verse kruiden toe te voegen.

Stomen

Stomen kan in een speciale stoomkoker of stoompan. Bij stomen blijven de nuttige voedingsstoffen, geur, kleur en smaak optimaal bewaard. Gestoomde groenten en aardappelen zijn smaakvoller waardoor het toevoegen van zout overbodig is.

Tip: je kan ook zelf dergelijke pan maken door een zeef of vergiet boven een gewone kookpan te hangen en daarin de ingrediënten te stomen.

Koken in de microgolfoven

Microgolfoven zetten de watermoleculen in een voedingsmiddel in beweging waardoor het warm en gaar wordt en vitaminen optimaal bewaard blijven. Gebruik ook hierbij steeds een minimum aan water. Laat het voedingsmiddel nog een paar minuutjes ‘nagaren’ in de microgolf na afloop van de bereidingstijd. Het kookproces gaat nl. altijd even door.

Tip: er bestaan ook speciale stoommandjes voor in de microgolf!

Roerbakken of wokken

Een gezonde en eenvoudige bereidingswijze die is overgewaaid uit het oosten. In een wok bak je op een hoog vuur groenten, vis of vlees gaar. Groenten blijven zo heel knapperig.

Groenten die een langere bereidingstijd nodig hebben (wortelen, bonen…) kun je best even vooraf blancheren (kort onderdompelen in kokend water) of voorkoken in de microgolf.

Tip: zorg dat de pan heel heet blijft en voeg de groenten toe in functie van hun bereidingstijd!

Grillen

In een grillpan, op een grillrooster of op de barbecue kan je grillen. Groenten, vlees en vis worden op een hoge temperatuur snel gaar en krijgen een heel eigen smaak en aroma.

Tip: marineer vlees of vis met een marinade op basis van sojasaus, kruiden en specerijen en een kleine hoeveelheid plantaardige olie.

Bakken in een pan met anti-kleeflaag

In een pan met anti-kleeflaag heb je minder of geen vetstof nodig en kleurt je vlees of vis ook mooi bruin.

Tip: blus je pan met wat water en een half vetarm bouillonblokje.

Rue Longue 286 Langestraat

1620 Drogenbos

België - Belgique

Tel: +32 2 534 40 88

info@dieteo.be

© 2018- N2COM sa/nv